Προσαρμοσμένη αναζήτηση
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ: Συμπληρώστε και σεις το ερωτηματολόγιο αξιοπιστίας του αυτοκινήτου σας πατώντας εδώ>>

Καταγγελίες για όργιο φοροδιαφυγής στο υγραέριο κίνησης

Καταγγελίες για όργιο φοροδιαφυγής στο υγραέριο κίνησης 
Παράγοντες μεγάλων εταιριών διακίνησης του καυσίμου, διαπίστωσαν φοροδιαφυγή ύψους 20 εκατ. ευρώ ετησίως, έξαρση λαθρεμπορίου και «πειραγμένες» αντλίες στην αγορά του υγραερίου κίνησης, ενώ ζητούν από την πολιτεία τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων.


Σύμφωνα με στελέχη νόμιμων επιχειρήσεων, η παραβατικότητα έχει ενταθεί μετά την πρόσφατη επιβολή δασμού στο υγραέριο κίνησης, ενώ οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές απουσιάζουν και συνεπώς και η επιβολή κυρώσεων. Η παράνομη δραστηριότητα επιτήδειων, όπως αναφέρουν τα ίδια πρόσωπα, ξεκινά από την κλοπή στις αντλίες, με μεγάλο μέρος των πρατηρίων να παρεμβαίνουν σε αυτές με διάφορους τρόπους.

Συνεχίζεται με την πώληση βιομηχανικού υγραερίου ως κίνησης, καθώς το πρώτο προϊόν έχει χαμηλότερη φορολογία. Μάλιστα εκτιμάται ότι πάνω από το 20% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομες παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας. Το ίδιο συμβαίνει και με τη λαθρεμπορία υγραερίου θέρμανσης. Το συγκεκριμένο προϊόν κοστίζει 0,21 ευρώ το λίτρο χαμηλότερα από το υγραέριο κίνησης, με αποτέλεσμα το κίνητρο να είναι ισχυρό για την παράνομη διακίνηση.
«Μαύρες τρύπες» στη διακίνηση

Μεγάλες εταιρίες του κλάδου εντοπίζουν τις ακόλουθες «μαύρες τρύπες» στη διακίνηση υγραερίου κίνησης, με αποτέλεσμα την έξαρση του λαθρεμπορίου:

– Απουσία Ελέγχων.

– Ψήφιση και εφαρμογή υποτιθέμενων νέων μέτρων, που δημιουργούν υψηλή γραφειοκρατία και θα έχουν πολύ περιορισμένη αποτελεσματικότητα. Ως τέτοια αναφέρουν ενδεικτικά την κατάργηση υποχρέωσης ετήσιου ελέγχου τελωνείων (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016), την υποχρεωτική αναγραφή σε ετήσιες καταστάσεις που υποβάλλονται στα τελωνεία αριθμών διασάφησης και για τα βιομηχανικά υγραέρια κ.α..

– Δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα εισροών-εκροών για το υγραέριο κίνησης.

– Δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός συνδεδεμένος με τον διανομέα στα πρατήρια υγραερίου κίνησης (σε αντίθεση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων, στα οποία αυτό έχει επιβληθεί εδώ και παρά πολύ καιρό και προ της θέσπισης του Συστήματος Εισροών-Εκροών).

– Έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (π.χ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κ.λπ.).

– Έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών.

– Καμία ουσιαστική ποινή που θα απέτρεπε την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.

– Οι περισσότεροι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις και με διπλές πλακέτες παρακάμπτονται και τα υποτυπώδη συστήματα ελέγχου.

Οι ίδιοι παράγοντες συνιστούν την αυξημένη προσοχή στα φθηνά πρατήρια καθώς όπως υποστηρίζουν υπάρχουν δεκάδες τέτοια στην Αττική, που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο χαμηλή, που δεν δικαιολογεί ούτε καν το να μεταφερθεί το καύσιμο από τα διυλιστήρια στο σημείο πώλησης -πολλώ δε μάλλον νόμιμο κέρδος εταιρίας και πρατηρίου.
Οι συνέπειες σε οδηγούς και κράτος

Οι συνέπειες από αυτή την κατάσταση είναι σοβαρές για τους καταναλωτές, το κράτος αλλά και τις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου.

Ειδικότερα, για τον καταναλωτή, όπου υπάρχουν «πειραγμένες» αντλίες, εκείνος ουσιαστικά μπορεί να παραλαμβάνει βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και αμφίβολης ποσότητας. Δηλαδή ο οδηγός πληρώνει ένα κακής ποιότητας υγραέριο που οδηγεί σε χαμηλή απόδοση του αυτοκινήτου του. Η κλοπή στην ποσότητα δεν έχει μετρηθεί ποτέ και μπορεί να φτάσει και διψήφιο ποσοστό!

Για το κράτος, οι συνέπειες είναι η απώλεια εσόδων που εκτιμάται σε πάνω από 20 εκατ. τον χρόνο από διαφυγόντες φόρους και δασμούς. Επιπλέον, ποσότητες βιομηχανικού υγραερίου διακινούνται με πλαστά τιμολόγια, τα οποία παρουσιάζονται ως έξοδα από τους συνεργούς.

Για τον κλάδο προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος σωστών επαγγελματιών του κλάδου (πρατήρια, εταιρίες εμπορίας). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα επιχειρήσεις να κλείνουν.
Προτάσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου

Οι λύσεις που προτείνουν οι νόμιμες επιχειρήσεις είναι:

– Εφαρμογή φορολογικού μηχανισμού, δηλαδή αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (με ποσότητα λίτρα και τιμή, όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα).

– Αποτελεσματική σφράγιση των αντλιών, ώστε να μην επιδέχονται επεμβάσεις από τους επιτήδειους.

– Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών-εκροών.

– Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια.

– Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών, ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης.

– Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και για τις βιομηχανίες.