Προσαρμοσμένη αναζήτηση
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ: Συμπληρώστε και σεις το ερωτηματολόγιο αξιοπιστίας του αυτοκινήτου σας πατώντας εδώ>>

Ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 του στόλου νέων οχημάτων αυξήθηκε κατά 0.3g/km το 2017, η πρώτη αύξηση στην Ευρώπη μέσα σε 10 χρόνια

ΟΙ ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ CO2 ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑ, ΚΑΘΩΣ Η ΑΓΟΡΑ ΓΥΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΤΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΚΑΙ ΑΥΞΑΝΟΥΝ ΟΙ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ SUV

- Ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 του στόλου νέων οχημάτων αυξήθηκε κατά 0.3g/km το 2017, η πρώτη αύξηση στην Ευρώπη μέσα σε 10 χρόνια
- Η μείωση των πετρελαιοκίνητων οχημάτων υπήρξε ο βασικός παράγοντας στην αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 , σε συνδυασμό με την αύξηση στις ταξινομήσεις οχημάτων SUV
- Ο ευρωπαϊκός στόχος για εκπομπές ρύπων CO2 έως 95g/km φαίνεται δύσκολος να επιτευχθεί, αν συνεχίσει να μειώνεται η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα και αποτύχουν τα ηλεκτροκίνητα να γεφυρώσουν το χάσμα
- Η εφαρμογή του νέου Κανονισμού μέτρησης ρύπων (WLTP) επηρεάζει ήδη αυξητικά τις μετρήσεις των ρύπων

Ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 που παράγονται από τα καινούργια αυτοκίνητα αυξήθηκε στην Ευρώπη το 2017 – η πρώτη αύξηση μέσα σε 10 χρόνια. Η μελέτη, η οποία έγινε από τη...
JATO Dynamics, κάλυψε 23 ευρωπαϊκές αγορές και ανακάλυψε ότι ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 αυξήθηκε κατά 0.3g/km το 2017 – καταλήγοντας στα 118.1g/km.

Αυτή η αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 συσχετίζεται με τη μείωση στη ζήτηση πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε όλη την Ευρώπη – τα οποία παράγουν μικρότερες εκπομπές ρύπων CO2 από τα βενζινοκίνητα οχήματα – και την αυξανόμενη δημοτικότητα των SUVs, τα οποία εκπέμπουν υψηλότερο μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2.

Τα στοιχεία για το 2017 δείχνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που ταξινομήθηκαν είχαν κατά μέσο όρο εκπομπές ρύπων CO2 της τάξης των 117.9g/km, σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, τα οποία είχαν μέσο όρο 123.4g/km – μια διαφορά των of 5.5g/km. Παρομοίως, η μέση ιπποδύναμη των πετρελαιοκίνητων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν 142HP, με 117.9g/km εκπομπές ρύπων CO2. Η μέση ιπποδύναμη των βενζινοκίνητων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη ήταν 123HP, με 123.4g/km εκπομπές ρύπων – κάτι που υποδεικνύει ότι οι καταναλωτές που βάζουν σε προτεραιότητα την ιπποδύναμη και τη ροπή προτιμούν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Με αυξημένη αρνητική αντίληψη του κοινού προς τους πετρελαιοκινητήρες, σε συνδυασμό με τις αυξημένες κυβερνητικές ρυθμίσεις και τους εξονυχιστικούς ελέγχους των τύπων καυσίμων, ο όγκος των ταξινομήσεων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σημείωσε πτώση κατά 7.9% στα 6.77 εκατομμύρια μονάδες το 2017. Με τη σειρά τους τα πετρελαιοκίνητα οχήματα αντιπροσώπευαν μόλις το 43.8% των συνολικών ταξινομήσεων το 2017, γεγονός που τα φέρνει 11.1 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από το υψηλότερο ποσοστό που είχαν σημειώσει στο 2011, και το χαμηλότερο μερίδιο αγοράς του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου από το 2003, όταν τα πετρελαιοκίνητα αντιπροσώπευαν το 43.4% των συνολικών ταξινομήσεων.

Ενώ η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα μειώθηκε το 2017, οι ταξινομήσεις των βενζινοκίνητων οχημάτων αυξήθηκαν κατά 10.9% – το υψηλότερο ποσοστό από το 2003. Αυτό έκανε το μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων οχημάτων να αυξηθεί κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, από 47% σε 50% ανάμεσα στο 2016 και το 2017.

Καθώς η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα συνεχίζει να παρουσιάζει πτώση, οι καταναλωτές θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα βενζινοκίνητα και αυτοί που αναζητούν μεγαλύτερη ιπποδύναμη και ροπή θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο περισσότερους ρύπους CO2 απ’ ότι αν χρησιμοποιούσαν πετρέλαιο. Κάτι τέτοιο πιθανόν να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 κατά μέσο όρο στο μέλλον.

Τα Οχήματα-Εναλλακτικού-Καυσίμου (AFVs) παρουσίασαν μικρή αύξηση σε όγκο ταξινομήσεων. Παρ’ όλη τη φθίνουσα δημοτικότητα των πετρελαιοκινητήρων, σημείωσαν αύξηση του μεριδίου αγοράς τους από 3% το 2016 σε 5% το 2017. Τα Πλήρως-Ηλεκτρικά-Οχήματα (BEVs) σημείωσαν ισχνή αύξηση επίσης. Αυτό μπορεί να συμβαίνει λόγω του σκεπτικισμού των καταναλωτών για τη γκάμα των μπαταριών των BEVs και τον αριθμό των διαθέσιμων προς το παρόν σημείων φόρτισης στο οδικό δίκτυο. Σε αντίθεση, το μερίδιο αγοράς των υβριδικών οχημάτων παρουσίασε αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα.

Η ζήτηση για τα SUV διατήρησε τις αυξητικές της τάσεις και το 2017 – αλλά παρά την είσοδο μικρότερων SUVs στην αγορά και την υιοθέτηση υβριδικών λύσεων, οι οποίες βοήθησαν στη μείωση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2 του τομέα από 134.9g/km το 2016 σε 133.0g/km το 2017, τα SUV συνέβαλαν στη συνολική αύξηση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2 στην Ευρώπη. Αυτό συνέβη επειδή εξέπεμπαν κατά μέσο όρο πολύ υψηλότερες εκπομπές ρύπων από το μέσο όρο των καινούργιων αυτοκινήτων στα 118.1g/km το 2017.

Η μετακίνηση στον τύπο καυσίμου από πετρέλαιο σε βενζίνη – σε συνδυασμό με την αύξηση στις ταξινομήσεις του τομέα των SUV – είναι ζωτικής σημασίας στην κατανόηση της μεταβολής των εκπομπών ρύπων CO2.

Ο συσχετισμός μεταξύ της πτώσης στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων και την αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 ήταν περισσότερο εμφανής στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης. Η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα παρουσίασε διψήφια πτώση σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ στη Γαλλία και την Ισπανία παρουσίασε πτώση κατά 5.4% και 8.1% αντίστοιχα. Σαν αποτέλεσμα, οι κατά μέσο όρο εκπομπές ρύπων CO2 παρουσίασαν αύξηση σε όλες αυτές τις αγορές. Οι νέες κανονιστικές ρυθμίσεις (WLTP, RDE), σε συνδυασμό με τα υψηλότερα κόστη των Κατασκευαστών για πιο καθαρούς πετρελαιοκινητήρες, συνέβαλαν στην αύξηση της μειωμένης ζήτησης πετρελαιοκινητήρων και ακολούθως στην αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2.

Σε επίπεδο μαρκών, η Peugeot, η οποία ήταν πρώτη το 2016, έπεσε στη δεύτερη θέση αφού ο μέσος όρος των εκπομπών ρύπων της αυξήθηκε κατά 2.7g/km, στα 104.5g/km το 2017. Αυτό συνέβη κυρίως λόγω της αυξημένης παρουσίας στον τομέα των SUV, κυρίως με το επιτυχημένο 3008, το οποίο σημείωσε μεγάλο όγκο ταξινομήσεων. Η Toyota έγινε η καθαρότερη μάρκα στην Ευρώπη ανάμεσα στις 20 μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις, με τις εκπομπές ρύπων να πέφτουν κατά 2.7 g/km στα 101.2g/km. Αυτό μπορεί να αποδοθεί στην αυξημένη ζήτηση για τα υβριδικά της μοντέλα, τα οποία αντιπροσώπευαν τις μισές ταξινομήσεις της μάρκας, με τα βενζινοκίνητα (42%) και τα πετρελαιοκίνητα (7.5%) οχήματα να συμπληρώνουν τις υπόλοιπες ταξινομήσεις. Αυτή η ευρεία αποδοχή των υβριδικών οχημάτων της Toyota, καθώς και η ποικιλία κινητήρων της μάρκας, υποδηλώνει ότι τα πλήρως υβριδικά οχήματα μπορεί να είναι η καλύτερη εναλλακτική λύση στα πετρελαιοκίνητα οχήματα βραχυπρόθεσμα, επειδή οι εκπομπές CO2 είναι χαμηλότερες, ενώ η πρόσθετη ροπή και ισχύς που παράγονται από τους ηλεκτροκινητήρες όταν συνδυάζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης ανταποκρίνονται στην καταναλωτική ζήτηση σε λογικές τιμές για τους καταναλωτές.

Ο κ. Ευάγγελος Χατζησταύρου, Γενικός Διευθυντής Λειτουργιών της JATO Dynamics για την Ευρώπη, αναφέρει ότι η εφαρμογή του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού μέτρησης ρύπων (WLTP, EU 1151/2017) έχει ήδη επιφέρει σημαντικές αυξήσεις στους πιστοποιημένους ρύπους, παρόλο που βρισκόμαστε ακόμα σε μεταβατικό στάδιο ισχύος του. Αυτό έχει να κάνει με την μεθοδολογία μετατροπής των νέων μετρήσεων (κατά WLTP) στους ισχύοντες ακόμα σήμερα κανόνες μέτρησης (NEDC Correlated) που οδηγεί σε αυξημένες μετρήσεις για τα περισσότερα νέα μοντέλα που πιστοποιούνται, συμπληρωματικά από τους υπόλοιπους παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά (μείωση μεριδίου diesel, αύξηση SUV, κλπ).

Η μείωση στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων σε όλη την Ευρώπη συνέβαλε στην αύξηση στο μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 το 2017, την πρώτη αύξηση μέσα σε 10 χρόνια. Αυτό συνέβη λόγω της μείωσης στις ταξινομήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων , την ώρα που οι βενζινοκινητήρες – οι οποίοι εκπέμπουν περισσότερους ρύπους CO2 – σημείωναν αύξηση.

Παράλληλα με τη μείωση των πετρελαιοκίνητων, η σημαντική αύξηση του όγκου ταξινομήσεων του τομέα των SUV συνέβαλε επίσης στην αύξηση των μέσων όρων εκπομπής ρύπων CO2, με τον τομέα να καταγράφει μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 της τάξης των 133.0g/km το 2017 – κατά πολύ υψηλότερο από το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων σε όλους τους τομείς.

Παρά την πτώση του μεριδίου αγοράς των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τα BEV απέτυχαν να καλύψουν το κενό. Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να προσπαθεί να μειώσει το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 για τα καινούργια αυτοκίνητα σε 95g/km έως το 2021, αν δεν αυξηθεί ραγδαία η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα σύντομα, τέτοιοι στόχοι θα μπορούσαν να καταστούν πολύ δύσκολοι.

Τα υβριδικά οχήματα θα μπορούσαν, επομένως, να είναι η καλύτερη εναλλακτική βραχυπρόθεσμα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, μειώνοντας το μέσο όρο εκπομπών ρύπων CO2 ενώ παράλληλα ανταποκρίνονται στην καταναλωτική ζήτηση – βοηθώντας τον κλάδο να φτάσει τους στόχους εκπομπών ρύπων CO2 των 95g/km έως το 2021.